Publicēts: 19.01.2024.

Kopumā Latvijas kredītiestādes ievēro Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā noteikto pamatkonta regulējumu, tomēr šajā jomā ir vieta arī būtiskiem uzlabojumiem – to Latvijas Banka secinājusi, apkopojot Latvijas kredītiestādēs veiktā patērētāja pamatkonta atvēršanas un uzturēšanas neklātienes novērtējuma rezultātus.

Pamatkonts ir maksājumu konta veids, kurš paredz nodrošināt patērētājam – fiziskai personai, kurai ir tiesisks pamats uzturēties Eiropas Savienības teritorijā, kā arī personai, kurai nav uzturēšanās atļaujas, bet kuras izraidīšana no Latvijas atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem nav iespējama, – piekļuvi pamata maksājumu konta pakalpojumu klāstam.

Latvijas Banka ir izvērtējusi kredītiestāžu un dalībvalstu kredītiestāžu Latvijas filiāļu sniegtā pamatkonta pakalpojuma atbilstību Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā noteiktajam. Kopumā secināts, ka kredītiestādes pamatkonta pakalpojumā iekļauj tādus pakalpojumus, kādi konkrētajā kredītiestādē ir pieejami. Maksa par patērētāja pamatkonta uzturēšanu ir noteikta atbilstoši likumam, un kredītiestādes informāciju par pamatkontu ir izvietojušas savās tīmekļvietnēs un klientu apkalpošanas centros. Papildus minētajam kredītiestādes nodrošina patērētājam iespēju ierosināt, grozīt vai atsaukt maksājumus.

Tomēr, vērtējot saņemtās ar patērētāja pamatkonta atvēršanu un uzturēšanu saistītās sūdzības un kredītiestāžu sniegtos skaidrojumus, Latvijas Banka ir secinājusi, ka kredītiestādes nav skaidri definējušas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) jomas kritērijus, ar kuriem tiek pamatots pamatkonta atvēršanas atteikums vai standartlīguma izbeigšana.

Latvijas Banka vērš uzmanību, ka sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru un Latvijas Finanšu nozares asociāciju 2020. gadā sagatavoja skaidrojumu kredītiestādēm par patērētāja pamatkonta pakalpojuma nodrošināšanu. Tajā norādīts, ka, ņemot vērā pamatkonta ierobežoto pakalpojumu klāstu un ikvienas personas tiesības uz pamatvajadzību nodrošināšanai nepieciešamo resursu saņemšanu, NILLTPFN jomas risks jāvērtē kontekstā ar pamatkonta atvēršanu un pamatkonta ietvaros izmantojamiem pakalpojumiem.

Latvijas Banka ir sagatavojusi ieteikumus, kuri ietver arī norādījumu kredītiestādēm izveidot speciālas pamatkonta atvēršanai paredzētas veidlapas, precīzi un pamatoti norādot par potenciālā klienta plānotajiem ienākumu avotiem un plānotajiem izdevumiem iesniedzamo informāciju, kas kredītiestādei jāvērtē kontekstā ar identificētajiem riskiem, tādējādi patērējot mazāk laika iesniegtās informācijas izvērtēšanai atbilstoši faktiskajiem apstākļiem un identificētajam piedāvātajiem pakalpojumiem piemītošajam riskam, nevis izvērtēšanā balstīties uz vispārīgiem pieņēmumiem un iespējamībām.

Kredītiestādēm pašām pēc savas iniciatīvas ir jāsniedz patērētājiem informācija par patērētāja pamatkonta pieejamību, ja nav iespējams piedāvāt standarta pakalpojumu, un jāstrādā arī pie tehniskajiem risinājumiem, lai varētu noteikt individuālus limitus vai citus ierobežojumus, tādējādi mazinot gan klienta, gan kredītiestādes resursu patēriņu.

Latvijas Banka katrai kredītiestādei ir nosūtījusi individuālu vērtējumu un sniegusi norādījumus par pamatkonta pakalpojuma sniegšanas pilnveidi, savukārt tuvākajā laikā plānots novērtējuma secinājumus pārrunāt ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru.

Jau vēstīts, ka finanšu pakalpojumu pieejamība ir viena no Latvijas Bankas uzraudzības prioritātēm, tāpēc šiem aspektiem uzraudzības procesā tiek pievērsta pastiprināta uzmanība.

Citi jaunumi

26.09.2024.

ASV FinCEN 2018. gada paziņojuma atsaukšana ir augsts novērtējums Latvijas paveiktajam finanšu noziegumu apkarošanā

ASV Valsts kases Finanšu noziegumu apkarošanas tīkla (turpmāk –...
26.09.2024.

Latvijas Banka sagatavojusi vadlīnijas kredītiestādēm iekļaujošāku finanšu pakalpojumu sniegšanai

Kopumā Latvijas kredītiestādēs lēmumi par darījuma attiecību...
19.09.2024.

Reģionu uzņēmējiem un iedzīvotājiem finanšu pakalpojumi kļūs pieejamāki

Saeima šodien 3. lasījumā apstiprināja grozījumus...
19.09.2024.

Pārskatot noteikumus, Latvijas Banka mazinājusi normatīvo slogu finanšu tirgus dalībnieku klientu izpētes jomā

Latvijas Banka ir izdevusi jaunus noteikumus, kas paredz finanšu...
19.09.2024.

Latvijas Banka izlaiž zinātnes tēmai veltītu kolekcijas monētu

Ceturtdien, 26. septembrī, Latvijas Banka izlaidīs kolekcijas...
16.09.2024.

Finanšu pakalpojumu dokumenti jāsaprot ne tikai juristiem

Šovasar Latviju satricināja vētra un stipras lietusgāzes, un to...
16.09.2024.

Piemēro brīdinājumu SIA "Transact Pro"

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja pieņēmusi lēmumu izteikt...
10.09.2024.

Latvijas Banka rīko ekspertu sarunu "Kā veicināt mājokļu kreditēšanu reģionos?"

Piektdien, 2024. gada 20. septembrī, Latvijas Banka rīko...
09.09.2024.

Uzņēmumus aicina pieteikt savus sasniegumus Latvijas Ilgtspējīgas pārvaldības balvai 2024

Latvijas Banka, Tieslietu ministrija un Korporatīvās pārvaldības...
09.09.2024.

Latvijas Banka sagatavojusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanas pilnveidei

Latvijas Banka ir izstrādājusi priekšlikumus apdrošināšanas...
06.09.2024.

Ar ES atbalstu stiprinās Latvijas un Lietuvas noturību pret krāpniecību un uzlabos digitālo finanšu pratību

Šodien uzsākts vērienīgs projekts ar mērķi stiprināt Latvijas...
05.09.2024.

Neraugoties uz atsevišķiem uzlabojumiem, kreditēšanas jomā vēl ir daudz iespēju progresam

Latvijas Banka sagatavojusi "Finanšu Pieejamības Pārskatu...